ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
این حدیث برای کنترل چشم است در برابر نبایدهای نگاه که چه کنیم به حرام نگاه نکنیم.
هدف غض بصر است، یعنی شکستن نگاه! نه غنض بصر یعنی بستن چشم.
باید چشم را بخاطر خدا شکست، ما اگر چشمهای خود را از حرام بشکنیم خدا عجائب را به ما نشان میدهد.
قال النّبی صلّی اللَّه علیه و آله: غضّوا أبصارکم تروا العجائب؛ بپوشید چشمهای خود را از محرّمات، تا ببینید عجایب. [۲]
چرا
که به قدر بستن چشم ظاهر از محرّمات، میگشاید چشمه نور و معرفت در دل، و
نور دیده و باطن زیاد میشود، و علوم حقّه و معارف یقینیه در نفس، حاصل
میشود.
خدا هم امر به غض بصر میکند:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا
مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ؛ خداوند عالم به حبیب خود
میفرماید که: بگو به مؤمنین که بپوشید چشمهای خود را، و حفظ کنید. فرجهای
خود را از حرام [۳]
و قال عیسی بن مریم علیه السّلام للحواریین: ایاکم و
النّظر إلی المحذورات، فانّها بذر الشّهوه و نبات القسوه؛ بپرهیزید از نظر
کردن به زنان نامحرم، که زنان، تخم شهوت هستند و مورث قساوت و منتج کدورت
دل هستند. [۴]
یه تعبیر تاثیر گذاری در مورد نگاه حرام نداشتن، حضرت یحیی داردند که ایشان میفرماید:
قال
یحیی بن زکریا علیهما السّلام: الموت احبّ إلی من نظره بغیر واجب؛ مردن
دوستتر است به نزد من از نگاه کردنی که واجب نباشد! [۵]
واجب نباشد
یعنی: مباح نباشد و واجب در برابر حرمت است، و ممکن است که مراد، واجب
حقیقی باشد، یعنی: تا دیدن چیزی بر من واجب نشود، نگاه به او نمیکنم، به
واسطه خوف افتادن نظر به حرام.
قرآن هم به زنان وهم به مردان امر به غض بصر میکند:
سوره مبارکه نور در دو آیه به حکم این مسئله پرداخته است. در آیه نخست، خطاب به مؤمنان و در آیه دوم خطاب به زنان میفرماید:
قُلْ
لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ
ذلِکَ أَزْکی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یصْنَعُونَ وَ قُلْ
لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ
لا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها ...؛[۱] به مؤمنان بگو
چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و دامان خود را حفظ کنند،
این برای آنها پاکیزهتر است از آن چه انجام میدهید و به زنان با ایمان
بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند
و زینت خود را جز در آن مقداری که ظاهر است آشکار نکنند. [۶]
در شأن
نزول آیه، کلینی به سند خود از امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده که
جوانی از انصار در یکی از کوچههای مدینه، با یک زن رو به رو شده و این
هنگامی بود که پوشش زنان تا پشت گوششان بود؛ بدین معنا که مقنعه خود را
طوری میبستند که اضافه بر گردن، دو گوش آنها نیز پیدا بود. آن جوان
پیوسته به او نگاه میکرد تا بر او گذشت و داخل کوچه دیگری رفت. ولی او
همچنان از پشت سر به او نگاه میکرد و به راه خود ادامه میداد. ناگاه
صورتش به استخوان یا شیشهای که از دیوار بیرون آمده بود، خورد و صورتش را
زخمی و خون آلود نمود.
جوان به خود آمد و دید خون بر سینه و پیراهنش
سرازیر است. با خود گفت: سوگند به خدا که نزد رسول خدا ـ صلی الله علیه و
آله ـ خواهم رفت و از ماجرا آگاهش خواهم ساخت.
پس نزد رسول خدا رفت. همین که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ او را دید، پرسید: چرا چنین شده است؟
در همان حال جبرئیل بر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرود آمد و این آیه را بر آن حضرت قرائت کرد... [۷]
پی نوشتها:
[۱] مصباح الشریعه ص ۹
[۲] همان
[۳] سوره نور آیه ۳۰
[۴] مصباح الشریعه ص ۱۰
[۵] همان
[۶] سوره نور، آیه ۳۰ و ۳۱
[۷] کافی، ج ۵، ص ۵۲۱