وقتی ام المومنین عایشه اجتهاد می کند!!!

امروز قصد دارم پیرامون یک مسئله فقهی به بحث بپردازم و آن هم قصر و شکسته خواندن نماز در طول سفر می باشد. یک نکته را توجه کنید که در منابع شیعه و سنی همانگونه که قبلا در سایت بحث کردیم قصر نماز در سفر ثابت و یقینی می باشد

از جناب عایشه نقل شده است که:

حدثنا یحیى بن یحیى قال قرأت على مالک عن صالح ابن کیسان عن عروة بن الزبیر عن عائشة زوج النبی صلى الله علیه وسلم انها قالت فرضت الصلاة رکعتین رکعتین فی الحضر والسفر فأقرت صلاة السفر وزید فی صلاة الحضر

وقتی ام المومنین عایشه اجتهاد می کند!!!

امروز قصد دارم پیرامون یک مسئله فقهی به بحث بپردازم و آن هم قصر و شکسته خواندن نماز در طول سفر می باشد. یک نکته را توجه کنید که در منابع شیعه و سنی همانگونه که قبلا در سایت بحث کردیم قصر نماز در سفر ثابت و یقینی می باشد

از جناب عایشه نقل شده است که:

حدثنا یحیى بن یحیى قال قرأت على مالک عن صالح ابن کیسان عن عروة بن الزبیر عن عائشة زوج النبی صلى الله علیه وسلم انها قالت فرضت الصلاة رکعتین رکعتین فی الحضر والسفر فأقرت صلاة السفر وزید فی صلاة الحضر

واجب شده است در ابتدا نماز دو رکعت دو رکعت در سفر و در حالت عادی. پس اضافه شد به رکعات نماز در حالت عادی و کم شد از رکعات نماز در سفر

صحیح مسلم – مسلم النیسابوری – ج 2 – ص 142- دارالفکر

جالب اینجاست رویه خود جناب عایشه برخلاف این نقل روایتی که کردن هست.

یعنی خود جناب عایشه در سفر که می رفتند نمازشون رو کامل می خوندند. در حالی که خودشون گفتند که سنت نبوی و امر الهی اینجوری بوده که در سفر قصر و شکسته باشد

از همین رو

عن الزهری عن عروة عن عائشة ان الصلاة أول ما فرضت رکعتین فأقرت صلاة السفر وأتمت صلاة الحضر قال الزهری فقلت لعروة ما بال عائشة تتم فی السفر قال إنها تأولت کما تأول عثمان

در ادامه روایت از زهری نقل شده که به عروه گفت : چرا عایشه نماز را در سفر تمام می خواند؟ گفت او اجتهاد کرده همانگونه که عثمان اجتهاد کرده  است

صحیح مسلم – مسلم النیسابوری – ج 2 – ص -143- دارالفکر

جالب شد مگه نه؟

هر کسی میتونه هر چیزی خودش میخواد انجام بده. و اصلا هم مهم نیست امر خدا و رسول الله چیست؟ درسته؟

ولی میدونید ماجرا کی جذاب تر میشه؟

زمانی که بفهمیم نظریه جناب عایشه در مورد عثمان چیست؟

طبری و ابن اثیر و سایر علمای سلف اهل سنت  نوشته اند: عایشه با تعبیر از عثمان به نعثل می گفت: اقتلوا نعثلا فقد کفر. یعنی بکشید نعثل (عثمان) را، قطعا او کافر شده است.

تاریخ الطبری – الطبری – ج 3 – ص 477

الکامل فی التاریخ – ابن الأثیر – ج 3 – ص 206

شرح نهج البلاغة – ابن أبی الحدید – ج 6 – ص 215

الامامة والسیاسة – ابن قتیبة الدینوری ، تحقیق الزینی – ج 1 – ص 51-موسسه الحلبی

جالب تر شد مگه نه؟

ام المومنین از سنت رسول الله تبعیت نمی کند. ولی از سنت کسی که خودش او را کافر خوانده است تبعیت می کند؟

نظر شما چیست؟؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد