ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
یافاطر به حق فاطمه
امروز قصد داریم فتوای عالم بزرگ اهل سنت جناب محمد بن اسماعیل بخاری در مورد خوردن شیر حیوانات رو بررسی کنیم. امیدوارم بدون تعصب مطالعه بفرمایید
سرخسی عالم بزرگ اهل سنت در کتاب المبوسط چنین نقل می کند:
اگر دو تا کودک از شیر حیوانات بخورند محرمیت رضاعی صورت نمی گیرد. زیرا به منزله غذایی می باشد که این کودک می خورد. ولی بخاری عالم بزرگ اهل سنت عقیده دارند که این مسئله محرمیت رضاعی صورت می گیرد با خوردن شیر حیوانات. همانا جناب محمد بن اسماعیل وارد در شهر بخاری شد در آن زمان شیخ ابی حفص در بخاری بود. محمد بن اسماعیل می خواست که فتوا دهد ولی شیخ ابی حفص به او گفت چنین کاری نکن. اما محمد بن اسماعیل نصیحت ابی حفص رو قبول نکرد تا اینکه استفتا داد در این مورد که اگر دو کودک از شیر یک گوسفند بخورند. محرم می شوند. بعد از اینکه فتوا مردم بخاری جمع شدند و او را بخاطر این فتوا از شهر اخراج کردند
المبسوط – السرخسی – ج 5 – ص 139 – 140- دار المعرفة
با ذکر صلوات بخوانید
ولو أرضع الصبیان من بهیمة لم یکن ذلک رضاعا وکان بمنزلة طعام أکلاه من إناء واحد ومحمد بن إسماعیل صاحب الاخبار رحمه الله تعالى یقول یثبت به حرمة الرضاع فإنه دخل بخارى فی زمن الشیخ الامام أبى حفص رحمه الله تعالى وجعل یفتى فقال له الشیخ رحمه الله تعالى لا تفعل فلست هنالک فأبى ان یقبل نصحه حتى استفتى عن هذه المسألة إذا أرضع صبیان بلبن شاة فأفتى بثبوت الحرمة فاجتمعوا وأخرجوه من بخارى بسبب هذه الفتوى
چند برداشت از این متن:
الف: جناب بخاری نسبت به تفکر خودشان تعصب داشتند و اهل گوش کردن مشورت و راهنمایی عالمان زمان خویش را نداشتند و این بر خلاف قانون اسلام است که می گوید مشورت کنید با اهل خبره
ب: جناب بخاری تسلطی به احکام و منابع نداشته اند. آنچنان که سرخسی گفته است:
لان ثبوت الحرمة بسبب الکرامة وذلک یختص بلبن الآدمیة دون لبن الانعام
یعنی جناب سرخسی می دانند که حرمت با رضاع حیوانات صورت نمی گیرد. اما بخاری این مسئله رو نمی دانسته است
ج: مگر گفته نمی شود. جناب بخاری هر روایتی رو بیان میکنه قطعا صحیح است و شکی در آن نیست؟ این مسئله فقهی که فتوا دادند رو از خودشون گفتند؟ یا از روایت چنین برداشتی کرده اند؟
اگر از تفکر خودشان گفتند. ببخشید. از کی تا حالا احکام دل بخواهی شده است؟
اگر از روایات هست. چرا روایتش ذکر نشده است. چرا اهل سنت امروزه بهش عمل نمی کنند؟
نظر شما مخاطب عزیز چیست؟
آیا بخاری می تواند جزو بزرگان دین باشد با اینگونه فتواها؟