عواقب انکار نصّ غدیر

یا خدای فاطمه (س)

اکثر مسلمانان بعد از وفات رسول خدا(ص) از نص غدیر اعراض نموده و آن را انکار کرده یا به فراموشى سپردند در حالى که قرآن مردم را به متابعت از آن دعوت کرده بود، و در نتیجه گرفتار مشکلات و مصیبت‏هاى فراوانى شدند.

1 - خداوند متعال مى‏فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ»؛ «اى کسانى که ایمان آورده‏اید دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامى که شما را به سوى چیزى مى‏خواند که شما را حیات مى‏بخشد.»( سوره انفال، آیه 24)

2 - و نیز مى‏فرماید: «وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبیناً»؛ «هیچ مرد و زن با ایمانى حق ندارد هنگامى که خدا و پیامبرش امرى را لازم بداند، اختیارى [در برابر فرمان خدا] داشته باشد، و هر کس نافرمانى خدا و رسولش را کند به گمراهى آشکار گرفتار شده است.»( سوره احزاب، آیه 36)
با ذکر صلوات بخوانید

ادامه مطلب ...

احادیث پیامبر(صلى الله علیه وآله) پیرامون خلافت علی (ع)

هوالعزیز

سؤال: آیا در احادیث پیامبر(صلى الله علیه وآله) اشاره یا تصریحى بر خلافت بلافصل على(علیه السلام) وجود دارد؟

جواب: رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) در فواصل مختلف به خلافت بلا فصل امیرالمؤمنین على(علیه السلام) اشاره و تصریح فرمودند. از جمله:


باذکر صلوات بخوانید

ادامه مطلب ...

گواهی صحابه بر وقوع غدیر

هو الهادی


آیا درست است که، حضرت على(علیه السلام)در یکى از روزهاى خلافتش، مردم را در یک جائى وسیع گرد آورد و از روى منبر فریاد برآورد: «من شما را به خدا قسم مى دهم هر مسلمانى که روز غدیر خم، سخن پیامبر(صلى الله علیه وآله)را شنید که فرمود: (من کنت مولاه فعلى مولاه) «هر که من مولاى اویم، على مولاى او است»، اکنون بلند شود و آنچه را که با دو گوش خود از پیامبر(صلى الله علیه وآله)، شنیده است، گواهى دهد، پس تنها سى نفر از اصحاب که شانزده نفرشان اهل بدر بودند، برخاستند و شهادت دادند که پیامبر(صلى الله علیه وآله)دست على را بلند کرد و به مردم فرمود: «آیا مى دانید که من از مؤمنین نسبت به خودشان هم اولاتر و سزاوارتر هستم؟» عرض کردند: آرى، سپس فرمود: «هر که من مولاى اویم، پس این (على) مولاى اوست، خداوندا! آن کس که ولایتش را پذیرفت دوست بدار و آن کس که با او دشمنى ورزید، دشمن بدار....».


با ذکر صلوات بخوانید


ادامه مطلب ...

غدیر خم در مسند أحمد بن حنبل

بسم الله الرّحمن الرّحیم


مقدمه

غدیر خم در مسند أحمد بن حنبل، کوششی است در جهت ارائه‌ی راهکاری برای تفاهم و همدلی و هم‌اندیشی در میان مسلمانان بر مبنای واقعه‌ی تاریخی غدیر. به این منظور احادیث یکی از شاخص‌ترین و معتبرترین کتب در نزد اهل سنت – کتاب مسند أحمد بن حنبل که حداقل در دوازده حدیث به واقعه‌ی غدیر خم اشاره نموده است -در مقابل دیدگان اهل بصیرت قرار می گیرد تا حقایق ذیل مشخص گردد:
-1- نخست آنکهواقعه‌ی غدیرخم رویدادی تاریخی و غیر قابل انکار است.
-2- أسناد واقعه‌ی غدیر خم مربوط به قرون اخیر و یا ساخته‌ی شیعه نیست بلکه حتی ریشه در قدیمیترین کتب اهل سنت داشته و اصالت آن جای انکار ندارد.
-3- از سوی دیگر این نوشتار زمینه‌ای برای قضاوت در مورد این رویداد تاریخی را فراهم می سازد تا خواننده با دقت در جزئیات آن، به مقصد و مقصود پیامبر اکرم (ص) در معرفی علی بن ابیطاب (ع) به عنوان مولای مؤمنان، آگاه گردد.


با ذکر صلوات بخوانید

ادامه مطلب ...

نعمت الهی در غدیر خم

هوالحکیم


یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها وَ أَکْثَرُهُمُ الْکافِرُون (نحل - 83)

نعمت خدا را می شناسند اما باز هم منکر آن می شوند و بیشترشان کافرند.

 

آنان کیستند که نعمت خداوند را می شناسند اما آن را انکار می کنند؟

آیا برای آن مکتبی که با ارزش ترین نعمت خدا را انکار می کنند، نمی توان از لفظ "کافر" استفاده کرد؟!

و آیا آن ظالمان و ناجوانمردان علاوه بر ردّ غدیر و تأسیس سقیفه به خود اجازه می دهند کلام خدا را که همان نصّ صریح قرآن است را انکار کنند؟!   پاسخ مثبت است!!


با ذکر صلوات بخوانید

 

ادامه مطلب ...

نامهای پنجاه گانه «غدیر»

هوالعلیم

هر نامی از این نامها دری تازه از قلعه بلند غدیر بر ما می‏گشاید چرا که اسلام بر برگزیدن نامی برای زمان یا مکان و یا هر چیز دیگر، خصوصیات مسمی را در نظر داشته و به جنبه‏ها و زوایای آن توجه کرده است.



با ذکر صلوات مطلب را بخوانید

ادامه مطلب ...

پاسخ به شبهات غدیر

بسم الله الرحمن الرحیم 

آقای هدایتی

عمده شبهه ای که ابن‌تیمیه و طرفداران ایشان به حدیث غدیر کرده اند، چیست؟

استاد حسینی قزوینی

شبهه:

ابن‌تیمیه عبارتی را از علامه حلی (ره) در کتاب خود منهاج السنه، ج7، ص313 تا ص315 نقل می‌کند  و می‌گوید:

و قال الرافضی (از علامه حلی (ره) به رافضی تعبیر می کند):

الخبر المتواتر عن النبی صلى الله علیه و آله و سلم أنه لما نزل قوله تعالى: «یا أیها الرسول بلغ ما أنزل إلیک من ربک»، خطب الناس فی غدیر خم و قال للجمع کله: أیه الناس! ألست أولى منکم بأنفسکم؟ قالوا: بلى، قال: فمن کنت مولاه فهذا علی مولاه.

ادامه مطلب ...

تعبیر علمای اهل سنّت در مورد کلمه «مولی» در حدیث غدیر

توضیح سؤال: 

با توجه به اختلافی که بین شیعه و سنی در بحث امامت و ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام وجود داشته و دارد و یکی از دهها سند شیعه برای امامت بلافصل امیر المؤمنین علیه السّلام حدیث غدیر می‌باشد؛ علمای شیعه می‌گویند: «مولی» به معنای «اولی بالتصرف»، «امام»، «خلیفه» و «سرپرست» و یا کلمه‌ای مرادف با این کلمات است؛ و مولی در حدیث غدیر دقیقاً همان معنای مذکور را دارد؛ امّا غالباً علمای اهل سنّت با انکار این معنا به معانی دیگری همچون «ناصر» و «محبوب» و غیره تأویل کرده‌اند تا از توابع و لوازم آن که خلافت بلا فصل امیر المؤمنین علیه السّلام است بگریزند؛ حال سؤال این است که آیا کسی از علمای اهل سنّت این حدیث را به معانی مورد نظر شیعه پذیرفته و یا از آن در متون خود استفاده کرده است؟

پاسخ:

ادامه مطلب ...

برخورد امام علی(ع) با مساله غصب خلافت

بسم رب مهدی


سؤال: برخورد امام علی(ع) با مساله غصب خلافت چگونه بود؟

جواب: امام علی (ع) در خطبه شقشقیّه مى فرماید: «(هنگامى که دیدم او "ابوبکر" پیشدستى کرد و خلافت را در بر گرفت) من در برابر آن پرده اى افکندم و پهلو از آن تهى کردم (و خود را کنار کشیدم)» (فَسَدَلْتُ(1) دُونَها ثَوْباً، وَ طَوْیتُ عَنْها کَشْحاً(2)).
این تعبیر به خوبى نشان مى دهد که امام(علیه السلام) هنگامى که خود را در برابر این جریان دید، آماده درگیرى نشد و به دلایلى که در ذیل به آن اشاره مى شود بزرگوارانه از آن چشم پوشید و زاهدانه از آن کناره گیرى کرد. ولى از سوى دیگر این فکر دائماً روح او را آزار مى داد که در برابر این انحراف بزرگ چه باید انجام دهد و مسئولیّت الهى خویش را چگونه پیاده کند؟

ادامه مطلب ...

دانلود زیبای مداحی سعید حدادیان و محمد رضا طاهری

یا حق


دل صحرا پای یک کوه این کیه گرم مناجات // این کیه داره میگیره از خدا اذن ملاقات // این حسینه این حسینه



السلام علیک یا اباعبدالله

السلام علیک یابن رسول الله


با ذکر صلوات دالود کنید


منبع

ادامه مطلب ...