یا رب
همه ی مراجع تقلید تقلب در امتحانات درسی را حرام می دانند.[1 [
سؤال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره ی قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟
یا خدا
تسبیح به جای خدمتکار :
فاطمه زهرا علیهاسلام در منزل امیرالمؤمنین علی علیه السلام زحمت زیادی را متحمل می شد. روزی امیرالمومنین به رسول خدا عرض کرد:« یا رسول الله،
یا خدای فاطمه (س)
مردی
صبح زود از خواب بیدار شد تا نمازش را در خانه خدا (مسجد) بخواند.لباس پوشید و راهی
خانه خدا شد.در راه به مسجد، مرد زمین خورد و لباسهایش کثیف شد. او بلند شد،خودش را پاک
کرد و به خانه برگشت.مرد لباسهایش را عوض کرد و دوباره راهی خانه خدا شد. در راه به مسجد و در همان
نقطه مجدداً زمین خورد
...
یا خدا
1-محکم: آیاتی است که معنای آن، خواننده و
شنونده را بی نیازکند، و مراد و مقصود از ظاهرش فهمیده شود، مانند: قٌلْ هُوَ الله اَحَدْ.
2- متشابه: عبارت از آیات و الفاظی
است که با صورت واحد دارای معانی متعدد باشد، و ازظاهرآنها مقصود به دست نیاید،
مثل: یَدُاللهِ
فَوْقِ اَیْدیهِمْ.
3- ناسخ و منسوخ: نسخ یعنی باطل کردن و ناسخ
یعنی باطل کننده و منسوخ یعنی باطل شده، و در اصطلاح رفع و برداشتن حکم شرعی است.
امام صادق (ع) می فرمایند: ناسخ، آیات ثابت درعمل هستند و منسوخ آیاتی که قبلاً بر
آن عمل می شده و سپس آیه دیگری نازل و جایگزین آن گردیده است.
4- خاص: آیاتی است که درباره شخص
معین و یا مورد خاص نازل شده باشد، مانند:یا اَیُّهَا الرَّسُول بَلِّغْ ما
اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَّبِّکَ.
5-عام: برخلاف خاص، آیاتی که
عمومیت داشته و شامل تمام افراد باشد. مانند: یا اَیُّهَا النّاسْ...
6- مجمـل: آیـاتی را می گویند که
بدون تفصیل نازل شده، و ازظاهرآیـه مـراد و معنی و تفسیــرآن به صورت مفصل معـلوم
نباشد، بلکه محتاج به توضیح باشد. مانند:بیشتر آیاتی که مربـوط به احکام است،
مانند: اَقیمْوا
الصَّلوة (نماز را بپا دارید)
7- ظاهر: منظور معانی ظاهری الفاظ
آیات است، مثل: اِنَّ
اللهَ
بَصیرٌبِالْعِبادْ .
8- باطِنْ: بر خلاف ظاهر عبارت از
معنایی است که متناسب با ظاهرآیه از آیات استنباط شد که بعد از تعقّـل و تفکـّر و
اجتهاد صورت پذیرد.
9- مطلق: یعنی رها شده، و در قرآن
مجید آیاتی است که بدون هیچ قیدی باشد، مانند: اِنَّ اللهَ عَلَی کُلِّ شَیْیٍ قَدیرْ.
10- مُقَیَد:آیاتی است که مقیّد به
خصوصیتی باشند مانند: وَللهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مِنْ اسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبیلاً.
یا الله
نماز، بهترین
تشکر از پروردگار
سلام
معبودم، برای تو می خوانم .
برتو
می خوانم . از تو یاری می جویم. تنها تو را می پرستم. تو که تنها ترینی.نه زائیده ای و زایده نشده
ای . تو که صاحب روز جزایی.مرا به راه مستقیم هدایت فرما
. راه آنانکه دوستشان داری.آنانکه دوستت دارند . آنانکه نعمت را
برایشان ارزانی داشتی. نه
راه گمراهان . نه راه کجرویان . کج اندیشان. خود نشناسان و تو نشناسان. نه راه آنانکه برایشان غضب آوردی . آنان
راه رانده ای . شیطان گونه اند و توفیق دوست داشتنت را نداشته اند
.
خدایا
،
آنچه
را که می دانی خیر و حسن دنیا و
آخرت
است به من عنایت کن و مرا از آتش جهنم در امانت نگه دار و مرا به بهشت بخوان . ای بخشاینده بهترین ها ،و مهربانترین
مهربانان.
ای
آفریننده روزها و شب ها .
دریا
و ساحل . سبزه و جنگل . هرچه و هر که در دنیا است . ای مالک ما . ای معشوق زیبایم ، ای پاک. ای
بزرگ. ای رحیم . ای که جوانی را به من داده ای تا به تو نزدیک تر باشم . تو را بهتر
بشناسم و تو را بستایم . ستایش مخصوص و شایسته ذات اقدس توست.
مرا
یاری ده. ای خدای بی همتا.
التماس
دعا.
شیطان هم
مانند آدمیان ، هم جنس هایى دارد که با آنها نشست و برخاست مى کند. هم جنس شیطان
((تارک الصلوه )) است . کسانى که براى نماز ارزشى قائل نیستند و آن را ترک مى کنند.
پیامبر
اکرم صلى الله علیه و آله و سلم از شیطان پرسید: هم جنس تو کیست ؟گفت: هم جنس من ((دورى کننده از نماز است )).
شیطان
به خواست خود از سجده بر
آدم سرباز زد و نماز هم نمى خواند. از این رو، آن که با آگاهى نماز نمى خواند و از نماز و مسجد
و جمعه و جماعات دورى مى کند، از جنس او است . شیطان از فساد و گناه ، خیانت و جنایت ، قتل و غارت باکى ندارد، آدم بى
نماز هم باکى ندارد؛ شیطان ایمان
و اعتقاد به دا ندارد، ادم بى نماز هم اعتقاد ندارد، شیطان در پى فریب و گمراهى مردم است ،
((تارک نماز)) هم در صدد فریب دادن مردم است
.
مؤمنى
که مشغول نماز مى شود،
شیطان مى آید و او را وادار مى کند تا فراموش کند که در حال نماز است و از یاد او مى برد چند رکعت خواند. شخص بى نماز هم
هنگام نماز خواندن مؤ من ، وسوسه
اش مى کند که حالا کارهاى دیگر را انجام بده ، براى نماز وقت زیاد است ، بعدا نماز را مى خوانى
!؟
شیطان
از هم جنسان خود راضى و خوشحال است ، چون آنها در کارها به شیطان کمک مى کنند، زحمت را از دوش او بر مى
دارند و کارهاى او را سبک مى کنند.
بى
نماز حتى از شیطان هم بدتر است
؛ زیرا:
شیطان
که رانده گشت بجز یک خطا نکرد
خود
را براى سجده آدم رضا نکرد.
شیطان
هزار مرتبه بهتر ز بى نماز
او
سجده بر آدم ، این بر خدا نکرد
یا رب
خاطرهای از حضرت آیتالله خامنهای ، این بیانات مربوط به سال ۱۳۶۸/۰۵/۱۸ است
هنگامى که قرار بود امام(ره) تشریف بیاورند و ما در دانشگاه تهران تحصن داشتیم، جمعى از رفقاى نزدیکى که با هم کار مىکردیم و همهشان در طول مدت انقلاب، نام و نشانهایى پیدا کردند و بعضى از آنها هم به شهادت رسیدند - مثل شهید بهشتى، شهید مطهرى، شهید باهنر، برادر عزیزمان آقاى هاشمى، مرحوم ربانى شیرازى، مرحوم ربانى املشى - با هم مىنشستیم و در مورد قضایاى گوناگون مشورت مىکردیم. گفتیم که امام، دو سه روز دیگر یا مثلاً فردا وارد تهران مىشوند و ما آمادگى لازم را نداریم. بیاییم سازماندهى کنیم که وقتى ایشان آمدند و مراجعات زیاد شد و کارها از همه طرف به اینجا ارجاع گردید، معطل نمانیم. صحبت دولت هم در میان نبود.
ادامه مطلب ...