حکم شرعی تقلب در امتحان

یا رب 

 

همه ی مراجع تقلید تقلب در امتحانات درسی را حرام می دانند.[1 [

سؤال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره ی قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟

ادامه مطلب ...

تسبیحات حضرت زهرا علیهاسلام

یا خدا 

تسبیح به جای خدمتکار :
فاطمه زهرا علیهاسلام در منزل امیرالمؤمنین علی علیه السلام زحمت زیادی را متحمل می شد. روزی امیرالمومنین به رسول خدا عرض کرد:« یا رسول الله،

ادامه مطلب ...

داستان زیبا شیطان و نماز گذار

یا خدای فاطمه (س)


مردی صبح زود از خواب بیدار شد تا نمازش را در خانه خدا (مسجد) بخواند.لباس پوشید و راهی خانه خدا شد.در راه به مسجد، مرد زمین خورد و لباسهایش کثیف شد. او بلند شد،خودش را پاک کرد و به خانه برگشت.مرد لباسهایش را عوض کرد و دوباره راهی خانه خدا شد. در راه به مسجد و در همان نقطه مجدداً زمین خورد ...

ادامه مطلب ...

چرا بسیاری از دانش اموزان از ارزشیابی می ترسند؟

یا خدای فاطمه (س)

چرا بسیاری از شاگردان از ارزشیابی می‌ترسند؟


علت ترس و اضطراب از ارزشیابی ، بیشتر ناشی از عملکردهای غلط معلمان و روشهای نادرست ارزشیابی است. گاهی معلم نقش خود را فراهم کردن موقعیت و امکانات مناسب آموزشی و پرورشی هدایت فعالیتهای موزشی شاگردان به منظور رشد همه جانبه آنان است، فراموش می‌کند و تنها به انتقال حقایق علمی و اندازه‌گیری آن حقایق ضبط شده توسط فراگیران به منظور عبور آنان از کلاسی به کلاس دیگر می‌پردازند، در حالی که ارزشیابی همچون سایر فعالیتهای آموزشی است.

ادامه مطلب
ادامه مطلب ...

اقسام آیات قرآن

یا خدا

1-محکم: آیاتی است که معنای آن، خواننده و شنونده را بی نیازکند، و مراد و مقصود از ظاهرش فهمیده شود، مانند: قٌلْ هُوَ الله اَحَدْ.
2- متشابه: عبارت از آیات و الفاظی است که با صورت واحد دارای معانی متعدد باشد، و ازظاهرآنها مقصود به دست نیاید، مثل: یَدُاللهِ فَوْقِ اَیْدیهِمْ.
3- ناسخ و منسوخ: نسخ یعنی باطل کردن و ناسخ یعنی باطل کننده و منسوخ یعنی باطل شده، و در اصطلاح رفع و برداشتن حکم شرعی است. امام صادق (ع) می فرمایند: ناسخ، آیات ثابت درعمل هستند و منسوخ آیاتی که قبلاً بر آن عمل می شده و سپس آیه دیگری نازل و جایگزین آن گردیده است.
4- خاص: آیاتی است که درباره شخص معین و یا مورد خاص نازل شده باشد، مانند:یا اَیُّهَا الرَّسُول بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَّبِّکَ.
5-عام: برخلاف خاص، آیاتی که عمومیت داشته و شامل تمام افراد باشد. مانند: یا اَیُّهَا النّاسْ...
6- مجمـل: آیـاتی را می گویند که بدون تفصیل نازل شده، و ازظاهرآیـه مـراد و معنی و تفسیــرآن به صورت مفصل معـلوم نباشد، بلکه محتاج به توضیح باشد. مانند:بیشتر آیاتی که مربـوط به احکام است، مانند: اَقیمْوا الصَّلوة (نماز را بپا دارید)
7- ظاهر: منظور معانی ظاهری الفاظ آیات است، مثل: اِنَّ اللهَ بَصیرٌبِالْعِبادْ .
8- باطِنْ: بر خلاف ظاهر عبارت از معنایی است که متناسب با ظاهرآیه از آیات استنباط شد که بعد از تعقّـل و تفکـّر و اجتهاد صورت پذیرد.
9- مطلق: یعنی رها شده، و در قرآن مجید آیاتی است که بدون هیچ قیدی باشد، مانند: اِنَّ اللهَ عَلَی کُلِّ شَیْیٍ قَدیرْ.
10- مُقَیَد:آیاتی است که مقیّد به خصوصیتی باشند مانند: وَللهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مِنْ اسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبیلاً.



۴۰پپیشهاد برای ایجاد انگیزه در دانش اموزان

یا خدای فاطمه


روشهای ایجاد انگیزه و رغبت دانش آموزان به درس ، کلاس و مدرسه توسط معلم
انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی قابل تقسیم است.
از انگیزه بیرونی می‌توان به تقویت‌کننده‌هایی چون پول، تائید، محبت، احترام، نمره ،واز تقویت‌کننده‌های درونی می‌توان به رضایت خاطر و احساس خوب از یادگیری اشاره کرد.
آنچه که بیشتر موجب رفتار خود‌جوش می‌شود، انگیزه درونی است. هدف عمده فعالیت‌های پرورشی معلم یا مربی این است که دانش‌آموز به تدریج از انگیزه‌های بیرونی به سمت انگیزه‌های درونی هدایت شود.

ادامه مطلب ...

نماز، بهترین تشکر از پروردگار

یا الله

نماز، بهترین تشکر از پروردگار
سلام معبودم، برای تو می خوانم . برتو می خوانم . از تو یاری می جویم. تنها تو را می پرستم. تو که تنها ترینی.نه زائیده ای و زایده نشده ای . تو که صاحب روز جزایی.مرا به راه مستقیم هدایت فرما . راه آنانکه دوستشان داری.آنانکه دوستت دارند . آنانکه نعمت را برایشان ارزانی داشتی. نه راه گمراهان . نه راه کجرویان . کج اندیشان. خود نشناسان و تو نشناسان. نه راه آنانکه برایشان غضب آوردی . آنان راه رانده ای . شیطان گونه اند و توفیق دوست داشتنت را نداشته اند .
خدایا ،
آنچه را که می دانی خیر و حسن دنیا و آخرت است به من عنایت کن و مرا از آتش جهنم در امانت نگه دار و مرا به بهشت بخوان . ای بخشاینده بهترین ها ،و مهربانترین مهربانان.
ای آفریننده روزها و شب ها . دریا و ساحل . سبزه و جنگل . هرچه و هر که در دنیا است . ای مالک ما . ای معشوق زیبایم ، ای پاک. ای بزرگ. ای رحیم . ای که جوانی را به من داده ای تا به تو نزدیک تر باشم . تو را بهتر بشناسم و تو را بستایم . ستایش مخصوص و شایسته ذات اقدس توست. مرا یاری ده. ای خدای بی همتا.

التماس دعا.

 


شیطان که رانده گشت بجز یک خطا نکرد

شیطان هم مانند آدمیان ، هم جنس هایى دارد که با آنها نشست و برخاست مى کند. هم جنس شیطان ((تارک الصلوه )) است . کسانى که براى نماز ارزشى قائل نیستند و آن را ترک مى کنند.
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم از شیطان پرسید: هم جنس تو کیست ؟گفت: هم جنس من ((دورى کننده از نماز است )).
شیطان به خواست خود از سجده بر آدم سرباز زد و نماز هم نمى خواند. از این رو، آن که با آگاهى نماز نمى خواند و از نماز و مسجد و جمعه و جماعات دورى مى کند، از جنس او است . شیطان از فساد و گناه ، خیانت و جنایت ، قتل و غارت باکى ندارد، آدم بى نماز هم باکى ندارد؛ شیطان ایمان و اعتقاد به دا ندارد، ادم بى نماز هم اعتقاد ندارد، شیطان در پى فریب و گمراهى مردم است ، ((تارک نماز)) هم در صدد فریب دادن مردم است .
مؤمنى که مشغول نماز مى شود، شیطان مى آید و او را وادار مى کند تا فراموش کند که در حال نماز است و از یاد او مى برد چند رکعت خواند. شخص بى نماز هم هنگام نماز خواندن مؤ من ، وسوسه اش مى کند که حالا کارهاى دیگر را انجام بده ، براى نماز وقت زیاد است ، بعدا نماز را مى خوانى !؟
شیطان از هم جنسان خود راضى و خوشحال است ، چون آنها در کارها به شیطان کمک مى کنند، زحمت را از دوش او بر مى دارند و کارهاى او را سبک مى کنند.

بى نماز حتى از شیطان هم بدتر است ؛ زیرا:
شیطان که رانده گشت بجز یک خطا نکرد
خود را براى سجده آدم رضا نکرد.
شیطان هزار مرتبه بهتر ز بى نماز
او سجده بر آدم ، این بر خدا نکرد

 

حزب‌اللهی‌ها بشنوند!

یا خدای فاطمه (س)

حزب‌اللهی‌ها بشنوند!
بیانات رهبر انقلاب که بخشی از آنرا در این قطعه صوتی می‌شنوید:

من یک توصیه هم در زمینه‌ى سیاسى بکنم. عزیزان من! برادران! خواهران! در سرتاسر کشور، امروز ما احتیاج داریم به اتحاد و یکپارچگى. بهانه‌هاى اختلاف زیاد است. گاهى در یک قضیه‌اى سلیقه‌ى یک نفر، دو نفر با هم یکسان نیست؛ این نباید بهانه‌ى اختلاف بشود. گاهى در کسى یک گرایشى هست، در دیگرى نیست؛ این نباید مایه‌ى اختلاف بشود. آراء، نظرات، همه محترمند. اختلاف در درون، منازعه‌ى در درون، موجب فشل میشود. قرآن به ما تعلیم میدهد: «و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم».(۱) اگر منازعه کنیم، سر مسائل گوناگون - مسائل سیاسى، مسائل اقتصادى، مسائل شخصیتى - دست‌به‌یقه شویم، دشمن ما جرى میشود. یک مقدار از جرأتى که دشمن در سالهاى گذشته پیدا کرد، به خاطر اختلافات بود.
ادامه مطلب ...

«مسئولیتم این باشد که چای بدهم»

یا رب 

 

خاطره‌ای از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ، این بیانات مربوط به سال ۱۳۶۸/۰۵/۱۸ است 

 

هنگامى که قرار بود امام(ره) تشریف بیاورند و ما در دانشگاه تهران تحصن داشتیم، جمعى از رفقاى نزدیکى که با هم کار مى‌کردیم و همه‌شان در طول مدت انقلاب، نام و نشانهایى پیدا کردند و بعضى از آنها هم به شهادت رسیدند - مثل شهید بهشتى، شهید مطهرى، شهید باهنر، برادر عزیزمان آقاى هاشمى، مرحوم ربانى شیرازى، مرحوم ربانى املشى - با هم مى‌نشستیم و در مورد قضایاى گوناگون مشورت مى‌کردیم. گفتیم که امام، دو سه روز دیگر یا مثلاً فردا وارد تهران مى‌شوند و ما آمادگى لازم را نداریم. بیاییم سازماندهى کنیم که وقتى ایشان آمدند و مراجعات زیاد شد و کارها از همه طرف به این‌جا ارجاع گردید، معطل نمانیم. صحبت دولت هم در میان نبود.

ادامه مطلب ...