سخنرانی آیة الله وحید خراسانی پیرامون محرم

 

باسمه تعالی

 سخنرانی آیة الله وحید خراسانی پیرامون محرم 

 

 

سخنان ایشان پیرامون محرم در روز ۳۰ آبان ۱۳۹۰ در جلسه درس خارج فقه ایراد شد. 

 

با ذکر صلوات بخوانید ودانلود نمایید

کمیت عقل لنگ است!

( بیانات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ ) :

مرحوم آخوند وقتی از دنیا رفت همان مردی که حاشیه ی رسائلش آیتی است و در حاشیه ی مکاسبش در هر سطری اهل فقه می دانند چقدر هنر کرده با این قدرت فکری وقتی اهلش او را مشاهده کردند، گفت ما تا در دنیا بودیم نفهمیدیم سید الشهداء کیست؟

وقتی آمدیم به اینجا ( عالم برزخ ) فهمیدیم او کیست؟

هنوز باز زود است . آخوند در حیات برزخی امام را دیده، وقتی امام شناخته می شود که در حیات اخرویی بشر قدم بگذارد و بفهمد او کیست و چه کرده است؟

کاری که او کرد آن است که  امام حسن بن علی متن کلامش این است:

-        « یک روز حسین بن على بن ابى طالب «علیهم السلام» وارد شد بر حضرت حسن «علیه السلام» وقتی چشمش به او افتاد گریه کرد. امام حسن به امام حسین گفت: چه چیزی تو را می گریاند اى ابا عبد اللَّه؟ گفت: میگریم براى آنچه با تو کنند، فرمود آنچه به من آید زهری است که به کامم ریزند و کشته شوم ( ولى اى ابا عبد اللَّه روزى چون روز تو نباشد ) سى هزار مردى که مدعی اند از امت جد ما محمد اند و خود را به دین اسلام بندند بر گرد تو آیند و هم دست شوند براى کشتن تو و ریختن خونت و هتک حرمتت و اسیر کردن ذریه‏ات و زنانت و غارت اموالت‏. »

-        « عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ علیهم السلام أَنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهم السلام دَخَلَ یَوْماً إِلَى‏ الْحَسَنِ علیه السلام فَلَمَّا نَظَرَ إِلَیْهِ بَکَى فَقَالَ لَهُ مَا یُبْکِیکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ قَالَ أَبْکِی لِمَا یُصْنَعُ بِکَ فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ علیه السلام إِنَّ الَّذِی یُؤْتَى إِلَیَّ سَمٌّ یُدَسُّ إِلَیَّ فَأُقْتَلُ بِهِ ( وَ لَکِنْ لَا یَوْمَ کَیَوْمِکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ )  یَزْدَلِفُ إِلَیْکَ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ یَدَّعُونَ أَنَّهُمْ مِنْ أُمَّةِ جَدِّنَا مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ یَنْتَحِلُونَ دِینَ الْإِسْلَامِ فَیَجْتَمِعُونَ عَلَى قَتْلِکَ وَ سَفْکِ دَمِکَ وَ انْتِهَاکِ حُرْمَتِکَ وَ سَبْیِ ذَرَارِیِّکَ وَ نِسَائِکَ وَ انْتِهَابِ ثَقَلِکَ »[۱]

روزی مثل روز تو نیست. امام حسن علیه السلام روز جمیع انبیاء و روز جمیع اوصیاء و روز جمیع اولیاء همه را دید و بعد فرمود هیچ روزی مانند روز تو نیست. (لا یوم کیومک).

او چه کرد؟

به بشریت فهماند اعلی از گوهر حیات انسان گوهری نیست و این گوهر به هر ثمنی سودا بشود خسران است و حسرت . فقط آن کس از حسرت رَسته که این اعلی الجواهر را معامله نکند الا به یک ثمن و آن ثمن خداست.

بذل مهجته فیک

بعد رسید به جائی که فرمود  بر قرائت سوره ی فجر مداومت کنید.

آن شب های ده گانه ( وَ لَیَالٍ عَشر ) چیست؟

آن شفع چیست و آن وتر( و الشَّفعِ وَ الوَتر ) چیست؟

و آن فجر ( وَ الفَجـر ) کدام است؟

او که دستور به مداومت داد او می دانست که این سوره از کجا شروع می شود و به کجا ختم می شود.

شروع سوره از فجر است و ختام آن: یَـا أیَّـتُـهَا النَّفسُ المُطمَـئِنَّة إرجِعی الی ربِّکِ رَاضِیَةً مَرضِیةً .

دیگه هر بیانی گنگ است و هر قلمی می شکند.

حسین ، خودش را به خدا فروخت. ماه، ماه خداست و ایام، ایام خداست.

نص قرآن این است:

« وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ »[۲]

« و چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که به سوى خدا دعوت کند و عمل شایسته به جا آورد و (از عمق دل) بگوید: همانا من از تسلیم ‏شدگانم. »

در این ایام کسانی که اغتنام فرصت کنند و این وقت را غنیمت بشمارند، ایام عاشورا بهاری است که دل ها زنده می شود. بالاترین بهره از فقاهت این است کسانی که فهمیده اند و به فقه دین رسیده اند از این ایام حد اکثر استفاده را بکنند . این عمر را صرف خدا کنند. اگر بهتر و بالاتر از این بود خدا می فرمود.

مردم را به خدا دعوت کنید. به مردم بفهمانید چه بودند چه شدند و چه خواهند شد؟

« فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ الطارق، خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ، یَخْرُجُ مِنْ بَیْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِبِ »[۳]

« پس انسان باید بنگرد که از چه چیز آفریده شده؟ از آبى جهنده (مختلط از زوجین) آفریده شده است. که از میان صلب (مرد) و استخوان‏هاى سینه (زن) بیرون مى‏آید. »

داد آنچه را داد اما ما جز خسارت چیزی ندادیم.

حالا از خواب بیدار شو .راه بسیار دشوار است برگشتنی نیست. دار عمل تمام شد روزگار جزا رسید هیچ نیست . فقط مددی لازم است هم خودتان و هم به مردم توصیه کنید، شروع کنید از اول قرآن حد اقل هر روز یک جزء قرآن بخوانید. با کلام الله روح را منور کنید.

« پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند: خانه هایتان را با تلاوت قرآن نورانی کنید و خانه هایتان را مانند یهود و نصاری تبدیل به قبرستان نکنید. »

« قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ لَا تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً کَمَا فَعَلَتِ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَى »[۴]

خانه ها با تلاوت قرآن نورانی می شود چرا که قرآن نور است:

« قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبینٌ »[۵]

« از ناحیه ی خداوند برای شما نور و کتابی آشکار آمده است »

این خانه ی دل تاریک را به این چراغ روشن کنید ولی از آن حدیث صحیح غفلت نکنید. آن قرآن را به امام زمان هدیه کنید تا این هدیه موجب لطف او بشود و عنایت او مگر به کیمیای نظر او مس وجود من و تو منقلب بشود و الا اگر آن اکسیر به این آهن نخورد دل های ما مانند سنگ و بلکه سخت تر است:

« ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِیَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً »[۶]

« سپس دل‏هاى شما پس از آن (معجزات) سخت گردید و مانند سنگ‏پاره‏ها یا سخت‏تر شد .»

این راه اول است در مجالس و محافل احیاء کنید امر آل محمد را .

فضیل بن یسار از اعیان اصحاب است. بیان ائمه با فقهاء از روات خیلی قابل دقت و نظر است . متن کلام این است. برنامه ی همه ی مجالس عاشوراء را این حدیث قرار بدید. متن کلام امام خصوصیتی دارد:

-        « امام ششم (علیه السلام) که به فضیل فرمود، با هم مجلس میکنید و حدیث میگوئید؟ گفت: آرى قربانت شوم فرمود: من این مجالس را دوست دارم، اى فضیل امر ما را زنده دارید، خدا رحمت کند هر که امر ما را زنده دارد، اى فضیل هر که ما را بزبان آورد، یا ما نزد او نامبرده شویم و از چشمش باندازه بال مگسى اشک آید خدا گناهانش را مى‏بخشد اگر چه بیش از کف دریا باشد. »

-        « عن بکر بن محمد عن أبی عبد الله علیه السلام قال قال لفضیل تجلسون و تحدثون؟ قال نعم جعلت فداک. قال: إن تلک المجالس أحِبُّها فأحیوا أمرَنا رَحِم اللهُ مَن أحیا أمرَنا یا فضیل من ذَکَرَنا أو ذُکِرْنا عنده فخَرج من عینِه مثل جناح الذباب غفر الله له ذنوبه و لو کانت أکثر من زبد البحر. »[۷]

آن جلسات را به احادیث ما مزین می کنید؟

احیاء کننده ی امر ما باشید حمال زید و عمرو نباشید.

بدبختی ما این است زندگی را به کسی که باید سودا کنید گم کردیم او را و یضل الله الظالمین و یفعل الله ما یشاء

مجالس باید مشحون باشد به احیاء امر اهل بیت.

از نشانه های امام مستجاب الدعوه بودن او است. و امام که می فرماید : رحم الله من احیاء امرنا یعنی قطعا این رحمت الهی شامل او خواهد شد.

« انما یعرف الامام بالاستجابه »

« امامت با استجابت شناخته می شود. »

نفرمود یرحم الله بلکه فرمود رحم الله.

رحمتی که او خواست چه رحمتی است. قرآن بخوان تا بفهمی که رحمت او چیست؟

« وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ »[۸]

« و رحمت پروردگار تو از آنچه آنها گردآورى مى‏کنند بهتر است. »

اگر به اندازه ی بال مگسی چشمش تر شود . این رحمت شامل او خواهد شد.

آیا چه شده که این کلمه را فرموده؟

آیا چه اتفاق افتاده ؟

بشناسید صاحب این ایام را و به مردم بشناسانید.

چه کسی است که تأثـُّر برای او به قدر بال مگسی اگر چشم تر شود تمام گناهان آمرزیده می شود.

کشف انی می کند که کار چه کاری بود .

کلام امام ششم برهانش در کلام امام رضا علیه السلام است:

-        « محمد بن ابی جریر قمی می گوید : شنیدم امام رضا علیه السلام به پدرم می فرمود:

هر کس حسین بن علی را با شناخت زیارت کند از تکلم کنندگان با خدا در عرش می شود. سپس امام این آیه را تلاوت کردند: « در جایگاهى راستین  نزد سلطانى با کمال اقتدار.»

-        « محمد بن أبی جریر القمی قال سمعت أبا الحسن الرضا علیه السلام یقول لأبی من زار الحسین بن علی علیه السلام عارفا بحقه کان من محدثی الله فوق عرشه ثم قرأ إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ »[۹]

 که بود و چه کرد که زائر قبر او می شود طرف سخن با خدا فوق عرش خدا؟

رفتن به زیارت او آن قدم را به مقام عِندیَّت ملیک مقتدر می رساند.

اگر زائر قبرت یا اباعبد الله عند ملیک مقتدر است. آیا خودت با آن سر بریده کجائی؟

روایت صحیحی که شیخ انصاری در اعظم مسائل به این سند عمل می کند:

-        « زید شحام می گوید : از امام صادق علیه السلام پرسیدم: زائر قبر امام حسین علیه السلام چه اجری دارد؟

امام فرمود: زائر او مانند زائر خداوند در عرش است.

گفتم: زائر شما معصومین چه اجری دارد؟

فرمود: زائر ما مانند کسی است که رسول الله را زیارت کرده باشد. »

-        « عَنْ زَیْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام قَالَ کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ قَالَ قُلْتُ مَا لِمَنْ زَارَ أَحَداً مِنْکُمْ قَالَ کَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله »[۱۰]

کمیت عقل لنگ است. کربلای او شد عرش خدا. زیارت او شد زیارت خدا.

افسوس که ما نفهمیدیم که بود و چه کرد و آن روز چه شد این چند کلمه کافی است.

همه اهل فضل هستید و شرح نمی خواهد.

امام صادق علیه السلام در زیارتشان می فرمایند:

-        « با سقوط تو بر زمین ، اسلام بر زمین سقوط کرد، حدود الهی تعطیل شد ، روزها ظلمانی شد و خورشید گرفت، ماه تاریک شد و باران قطع، و عرش الهی و آسمان به لرزه افتاد و زمین لرزید و بلا نازل شد … و رسول الهی به خاطر تو مصیبت زده شد و فاطمه ی زهرا بی قرار و بی تاب شد و عقل ها زائل شد . »

-        « لَقَدْ صُرِعَ بِمَصْرَعِکَ الْإِسْلَامُ وَ تَعَطَّلَتِ الْحُدُودُ وَ الْأَحْکَامُ وَ أَظْلَمَتِ الْأَیَّامُ وَ انْکَسَفَتِ الشَّمْسُ وَ أَظْلَمَ الْقَمَرُ وَ احْتُبِسَ الْغَیْثُ وَ الْمَطَرُ وَ اهْتُزَّ الْعَرْشُ وَ السَّمَاءُ وَ اقْشَعَرَّتِ الْأَرْضُ وَ الْبَطْحَاءُ وَ شَمِلَ الْبَلَاءُ وَ اخْتَلَفَتِ الْأَهْوَاءُ وَ فُجِعَ بِکَ الرَّسُولُ وَ أُزْعِجَتِ الْبَتُولُ وَ طَاشَتِ الْعُقُول … »[۱۱]

در زیارت ناحیه ی مقدسه امام زمان می فرماید:

-        « سلام بر کسی که جبرئیل به او افتخار می کند. »

-        « السلام علی من افتخر به جبرئیل »

یا باعبد الله تو که هستی چه بودی چه کردی؟

کلمه ای که کمر شکن است این است:

-        « به خاطر تو مادرت فاطمه مصیبت زده و داغدار شد و گروه های ملائکه ی مقربین آمدند و به امیر المومنین تسلیت گفتند. و برای تو در اعلی علیین عزا بر پا شد و حور العین ها برای تو لطمه زدند و آسمان و ساکنینش ، بهشت و خزینه دارنش و دریاها و ماهیانش و کعبه و مقام ابراهیم و مشعر الحرام بر تو گریستند. »

-        « وَ فُجِعَتْ بِکَ أُمُّکَ الزَّهْرَاء ُ وَ اخْتَلَفَ جُنُودُ الْمَلَائِکَةِ الْمُقَرَّبِینَ تُعَزِّی أَبَاکَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ أُقِیمَتْ لَکَ الْمَأْتَمُ فِی أَعْلَى عِلِّیِّینَ وَ لَطَمَتْ عَلَیْکَ الْحُورُ الْعِینُ وَ بَکَتِ السَّمَاءُ وَ سُکَّانُهَا وَ الْجِنَانُ وَ خُزَّانُهَا وَ الْهِضَابُ وَ أَقْطَارُهَا وَ الْبِحَارُ وَ حِیتَانُهَا وَ الْجِنَانُ وَ وِلْدَانُهَا وَ الْبَیْتُ وَ الْمَقَامُ وَ الْمَشْعَرُ الْحَرَامُ وَ الْحِلُّ وَ الْإِحْرَام »[۱۲]

یا صاحب الزمان توئی صاحب عزا:

قرآن می گوید:

« وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً »[۱۳]

« و کسى که مظلوم کشته شود ما حتما براى ولىّ او تسلّطى قرار داده‏ایم‏ »

ای ولی آن خون … بیا، بیا بفهمان که بود؟

 بگو چه شد؟

آن پیراهن غرق به خون را بر سر دست بلند کن.

امسال از عاشوراء تا اربعین دعای فرج را بخوانید مردم در مجالس بخوانند صاحب عزا اوست او باید بیاید امر او را احیاء کن.



[۱]. أمالی الصدوق         ۱۱۶    المجلس الرابع و العشرون‏.

[۲]. فصلت : ۳۳٫

[۳]. الطارق : ۷-۵ .

[۴]. الکافی     ۲     ۶۱۰    باب البیوت التی یقرأ فیها القرآن .

[۵]. المائدة : ۱۵٫

[۶]. البقرة : ۷۴ .

[۷]. قرب‏ الإسناد          ۱۸٫

[۸]. الزخرف : ۳۲٫

[۹]. کامل‏ الزیارات          ۱۴۱    الباب الرابع و الخمسون .

[۱۰]. مستدرک‏ الوسائل     ۱۰     ۱۸۵    ۲- باب تأکد استحباب زیارة النبی صلی الله علیه و آله.

[۱۱]. بحارالأنوار     ۹۸     ۲۳۳    باب ۱۸٫

[۱۲]. ادامه ی زیارت قبلی که ذکر شد.

[۱۳]. الإسراء : ۳۳٫ 

  

دانلود فایل صوتی: کمیت عقل لنگ است! 

 

 

فایل صوتی سخنرانی آیت الله العظمی وحید خراسانی پیرامون محرم که در روز دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ ایراد فرمودند.

جهت دانلود فایل روی تصویر کلیک کنید.

حجم فایل: ۸mb

30 دقیقه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد